Praktijk voor bekkenfysiotherapie

De bekkenbodem tijdens en na de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap kun je klachten krijgen die met de bekkenbodemspieren te maken hebben, zoals vaak plassen, urine- incontinentie en een drukkend gevoel vaginaal. Dit heeft te maken met de druk van de baarmoeder op de bekkenbodem en met de veranderde hormonen in je lichaam.

Het is goed om al in de zwangerschap te beginnen met bekkenbodemoefeningen, daarmee kun je het urineverlies beperken en het is een goede voorbereiding op de periode na de bevalling. Het is belangrijk dat je de bekkenbodemspieren op de juiste wijze leert aanspannen. Niet iedereen is zich bewust van deze spieren en soms lukt het niet om ze aan te spannen. De bekkenfysiotherapeut leert je de spieren herkennen en hoe je ze kunt gebruiken in je dagelijkse leven.

Ook kunnen er andere klachten zijn tijdens de zwangerschap:

  • niet goed leeg kunnen plassen.
  • harde buiken bij gemeenschap
  • moeilijke stoelgang
  • aambeien en spataderen bij je schede
  • vaginale afscheiding of infecties

De bekkenbodem na de bevalling

Tijdens de bevalling komt er druk en rek op de bekkenbodemspieren te staan en op de "uitgangen", zoals je plasbuis, je blaas en je endeldarm. Hierdoor kun je na de bevalling een veranderd gevoel hebben in je bekkenbodemgebied. Je kunt soms niet goed voelen wanneer je moet plassen en poepen of misschien kun je de urine of ontlasting nog niet goed ophouden. Ook kun je last hebben van vaginale windjes en hebben vrouwen vaak pijnklachten door hechtingen.

Door het persen kan stuwing onststaan in het vaginale gebied waardoor het gebied gezwollen is. Vaak wordt geadviseerd te gaan zitten op een vrij harde stoel, maar het nadeel hiervan is dat de bekkenbodem wat uitrekt en pijn gaat doen. Zitten op een zacht kussentje is dan beter. Dit drukt de bekkenbodem iets omhoog en geeft zo wat ondersteuning. Zitten op een ringvormige band is af te raden omdat de bekkenbodem daarbij niet voldoende steun krijgt.

Ga de eerste 10 dagen nog regelmatig liggen om je bekken en bekkenbodem rust te geven. Belangrijk is goed toiletgedrag en voldoende drinken en eten. Je mag geleidelijk weer bekkenbodemoefeningen gaan doen, met name gericht op het weer leren voelen van aanspannen en ontspannen, en je kunt kraambedoefeningen gaan doen. Bij twijfels of problemen in deze periode kun je altijd contact met ons opnemen voor adviezen.
Zijn er 6 weken na de bevalling nog steeds klachten dan adviseren wij contact met de verloskundige/huisarts op te nemen, je kunt ook rechtstreeks bij de bekkenfysiotherapeut terecht.

Klachten na de bevalling kunnen zijn:

  • problemen met plassen en ontlasting
  • urine- en of ontlastingsverlies
  • vaak plassen
  • drukkend of zwaar gevoel vaginaal
  • pijn bij gemeenschap

Inschrijven / contact

Nieuwe patiënten kunnen zich eenvoudig online inschrijven via ons patiëntenportaal, waarna wij u zullen bellen voor het maken van een afspraak. Heeft u vragen? Neem contact met ons op.